انواع لامپ های موجود در بازار

نیاز سالانهٔ مصرف لامپ در ایران حدود 100 میلیون شعله لامپ در نظر گرفته شده. از این جهت لامپ ها یکی از مهم ترین و پر مصرف ترین نیازهایی است که توسط مردم ایران استفاده می‌شود. در ادامهٔ مطلب باهم به بررسی انواع لامپ های مورد استفاده می‌پردازیم.

برخی لامپ‌ هایی که در بازار ایران خرید و فروش می شوند، این نوع لامپ ها هستند:

  • لامپ های رشته ای یا التهابی
  • لامپ های هالوژن
  • لامپ های فلورسنت
  • لامپ های ال ای دی (LED)

 

لامپ های رشته ای یا التهابی

این نوع لامپ فلورسنت ، دارای یک رشتهٔ فلزی از جنس تَنگستَن هستند که با داغ شدن بر اثر عبور جریان الکتریکی روشن می‌شود. محفظهٔ حبابی شکل این لامپ ها، وظیفهٔ نرسیدن اکسیژن به رشته را دارد؛ زیرا در اثر رسیدن اکسیژن به رشته، اکسیده شده و می‌سوزد.

از این نوع لامپ ها معمولاً در مصارف خانگی و تجاری، چراغ های اتومبیل، دکوراسیون و… استفاده می‌شد. اما امروزه با وجود تکنولوژی ها جدیدتر، استفاده از این نوع لامپ ها به یک نوستالژی تبدیل شده است. هر چند هنوز هم توزیع این نوع لامپ ها به طور کامل متوقف نشده است.

 

لامپ های هالوژن

لامپ هالوژن ، نسخهٔ پیشرفته تر لامپ های التهابی یا رشته ای هستند. با این تفاوت که در آن گازهای فشرده و خنثی و مقدار کمی از عناصر هالوژن مانند ید و برم اضافه شده است. این نوع لامپ ها طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارد.

از لامپ های هالوژن معمولاً در روشنایی استادیوها، پروژکتورها و چراغ های اتومبیل استفاده می‌شود.

 

لامپ های فلورسنت

لامپ مهتابی که تک تک ماها با آن خاطره داریم و آن را با تاخیر در روشن شدن با صدای دینگ دینگش می‌شناسیم، از جمله لامپ‌هایی است که مصرف کمتر انرژی را به همراه دارد. این لامپ ها در روشنایی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌های متوسط و کارایی مناسبی دارند. به دلیل استفاده از جیوه در این لامپ ها، در صورت شکسته شدن ممکن است آثار مخرب زیست محیطی را به همراه داشته باشد.

لامپ های کم مصرفی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز جزء خانواده لامپ های فلورسنت هستند.

 

لامپ های ال ای دی (LED)

جدیدترین و پیشرفته‌ترین لامپ‌های حال حاضر دنیا، لامپ های LED هستند که در صنعت روشنایی یک انقلاب به پا کرده اند. لامپ های LED، مصرف برق کمتر، طول عمر بیشتر، سرعت بیشتر در خاموش و روشن شدن و دارای قیمت بالاتری نسبت به بقیهٔ لامپ‌ بخار موجود هستند و همین طور به دلیل فناوری ساخت رنگ های متنوع، جای خود را حسابی در صنعت روشنایی باز کرده اند.