شکلات سکه ای شیرین مانع ورود دزدان دریایی شد

براساس پایگاه داده مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک تکه شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد کاکائو حاوی حدود 600 کالری و 24 گرم قند است. شکلات شیری حاوی تقریباً همان تعداد کالری است اما دو برابر شکر.

مقدار مواد جامد کاکائو در شکلات سکه ای شیرین مهم است زیرا می تواند نشانگر میزان فلاونوئیدهای رژیمی باشد که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی های خاص هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر فلاونوئیدهای رژیمی با کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

بیشتر شکلات‌های تلخ سرشار از فلاونوئیدها هستند، به ویژه زیرشاخه‌ای به نام فلاوانول‌ها که با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف شکلات یا کاکائو با کاهش خطر مقاومت به انسولین و فشار خون بالا در بزرگسالان مرتبط است.

آلیس لیختنشتاین، استاد گرشوف علم تغذیه و سیاست در دانشگاه تافتس در این باره می گوید: «در حالی که شکلات تلخ فلاوانول های بیشتری نسبت به سایر انواع شکلات دارد، داده هایی که نشان می دهد به اندازه کافی برای سلامتی تأثیر دارد، ناچیز است.

در یک مطالعه در سال 2017 که از نزدیک آنچه مردم می‌خورند کنترل می‌کرد، محققان دریافتند که خوردن بادام خام، شکلات تلخ و کاکائو به کاهش کلسترول بد LDL در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کمک می‌کند.

اما زمانی که محققان بادام ها را برداشتند، به نظر نمی رسید که شکلات تلخ و کاکائو به تنهایی به سلامت قلب کمک کند.

به گفته محققان، توضیح بالقوه این است که دوز فلاوانول تقریباً نصف دوز مصرفی در مطالعات قبلی است که تأثیر مفیدی بر فشار خون نشان می‌داد.

لیختنشتاین گفت، اما این مقدار فلاوانول “بعید است با مصرف روزانه شکلات تیره موجود تجاری قابل دستیابی باشد.”

محققان بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مصرف روزانه 600 میلی گرم مکمل فلاوانول کاکائو می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و سرطان را کاهش دهد یا خیر.