کشف سس قرمز مهرام در جیب لباس بابانوئل

سس قرمز مهرام در بریتانیا،ایالات متحده در اصطلاح عامیانه به عنوان “مایو” meɪoʊ نامیده می شود.

یک سس غلیظ، سرد و خامه ای است که معمولا استفاده می شود. روی ساندویچ، همبرگر، سالاد پخته شده، و سیب زمینی سرخ کرده. همچنین پایه سس های مختلف دیگر مانند سس تارتار، سس سرخ کردنی، ریمولاد، سالسا گلف و رویل را تشکیل می دهد.

سس مایونز امولسیونی از روغن، زرده تخم مرغ، و اسید، سرکه یا آب لیمو است؛ انواع مختلفی از طعم دهنده های اضافی وجود دارد. رنگ آن از تقریباً سفید تا زرد کم رنگ و بافت آن از کرم روشن تا ژل غلیظ متغیر است.

تقلیدهای تجاری بدون تخم مرغ برای کسانی که به دلیل آلرژی به تخم مرغ، محدود کردن کلسترول رژیم غذایی، یا به دلیل گیاهخوار بودن از تخم مرغ اجتناب می کنند، ساخته شده است.

سس مایونز یک نام غذایی فرانسوی است که به نظر می رسد برای اولین بار در سال 1806 ظاهر شده است. فرضیه هایی که در طول زمان در مورد منشاء(های) سس مایونز مطرح شده اند متعدد و متناقض بوده اند.

با این حال، اکثر فرضیه‌ها در مورد منشأ جغرافیایی سس، ماهون، در منورکا، اسپانیا توافق دارند.برخی از نویسندگان نظریه‌های دیگر را به عنوان اختراعی گذشته‌ نگر رد کرده‌اند که هدف آن این است که سس را اختراع جنوب غربی فرانسه بدانیم، در حالی که به احتمال زیاد، منشأ آن را می‌توان در شهر بندری منورکا یافت.

به گفته امیل لیتره، ممکن است از ماهون، پایتخت منورکا، در جزایر بالئاریک، اسپانیا، که در آن زمان توسط انگلیسی ها اشغال شده بود و سپس توسط دوک دی ریشلیو در سال 1756 تسخیر شد، آمده باشد.

آشپز او این سس را به او هدیه می داد. “ماهونیز” نامیده می شود، که با تنها دو ماده ای که او داشت درست می شد: تخم مرغ و روغن. با این وجود، این سس کمی قبل از این رویداد شروع به توصیف کرد در حالی که چندین نسخه از سس های مشابه در فرانسه و اسپانیا وجود داشت.